Jouw website structuur

Ben je bezig met jouw eigen website en vind je het lastig welke menu-items je moet hebben. In dit artikel wil ik je de regels vertellen en ook tips geven wat je vooral wel en vooral niet moet doen.

Menustructuur

Veel voorkomende menu-items zijn: ‘Home’, ‘Diensten’, ‘Over ons’, ‘Blog’ en ‘Contact’.

De hoofdregel op het gebied van je website structuur is dat het menu moet bestaan uit 5 plus of min 2 items. Dus heb nooit minder dan 3 menu-items en nooit meer dan 7. Door deze regel blijft het overzichtelijk voor je bezoekers.

Paginatitels

Het is belangrijk om titels te gebruiken die iedereen begrijpt. Welke woorden gebruikt je doelgroep? Een goed voorbeeld is de blog. Blog wordt ook vaak ‘nieuws’ genoemd, maar ik zie ook wel eens voorbijkomen: ‘tips’, ‘meer informatie’ en ‘lezen’. Het belangrijkste is dat jouw doelgroep begrijpt wat hij op de pagina kan vinden. Kijk ook eens wat jouw concurrenten doen. Weet je niet goed hoe je een pagina moet noemen, vraag het dan aan jouw doelgroep. Vraag gewoon een paar mensen (die in jouw doelgroep vallen) hoe zij het zouden noemen en haal daar het beste uit.

Je kan ook kijken waar maandelijks de meeste mensen op zoeken, maar hier zal ik een keer een apart artikel over maken.

Wees vooral niet te creatief met je titels, men zoekt naar dingen die ze begrijpen en niet naar iets creatiefs wat jij hebt bedacht.

Submenu

Een submenu mag er natuurlijk nog wel bij. Ik raad je bijvoorbeeld juist aan om onder je ‘diensten’ pagina een submenu te doen met welke diensten jij aanbiedt. Dit schept duidelijkheid bij de gebruiker en ze kunnen meteen naar de dienst die zij graag willen zien.

Ik raad je aan om geen sub-submenu te maken. Een gebruiker wil niet te veel klikken binnen jouw website. Het is dan beter dat je in jouw teksten een hyperlink maakt naar bijvoorbeeld een eerder artikel over tips om creatiever te worden, let er hierbij op dat de tekst van de link past bij het onderwerp waar de link naar toe gaat. Dit noemen we de ankertekst. Het is verstandig om af en toe te linken naar een andere pagina op jouw website vanuit een SEO oogpunt. Google ziet dan dat jij de klant graag verder helpt door informatie te geven wanneer zij dat nodig hebben.

Samengevat

Samengevat is het dus verstandig om duidelijke en simpele titels te gebruiken, submenu mag maar een sub-submenu is te veel. Denk aan de regel 5 plus of min 2, heb nooit minder dan 3 menu-items en nooit meer dan 7. Volgens mij moet het nu helemaal goed komen met jouw website structuur! Succes!