Mijn ideale doelgroep

Je hoort ondernemers vaak zeggen dat je een ideale doelgroep moet hebben. Ik heb dit, toen ik begon, wel bedacht. Je leest het goed; ‘bedacht’. Eigenlijk omdat ik het gevoel dat dat het hoorde, maar ik voelde er helemaal niets bij. Toch ben ik er achter gekomen hoe belangrijk een ideale doelgroep is. Ik vertel je in dit artikel hoe ik daar achter kwam!

Klanten die energie kosten

Ik ben benieuwd of jij dit wel eens hebt gehad; een klant die energie kost. Op het moment dat deze klant belt of mailt heb je er eigenlijk al geen zin in. Je ligt niet op één lijn met de gedachten van deze klant. Je hebt heel veel woorden nodig, voorbeelden en nog eens uitleg om deze klant iets duidelijk te kunnen maken. Als dat dan eenmaal duidelijk is geeft het je eigenlijk nog geen voldaan gevoel.

Wat mij betreft is dit een typisch voorbeeld van iemand die niet tot jouw ideale doelgroep behoord. Ik heb dit best regelmatig gehad, moet ik toegeven. Ik dacht dat ik deze klanten nodig had; ‘ik moet toch geld verdienen??’. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat deze klanten helemaal niet nodig zijn. Ze kosten je alleen maar energie en tijd!

Jouw doelgroep geeft jou energie

Op het moment dat je voor iemand aan het werk bent waar je energie, inspiratie en werkplezier van krijgt weet je dat je goed zit. Dit is iemand die tot jouw ideale doelgroep behoord! Jouw ideale doelgroep (en natuurlijk jouw werkzaamheden) maken jouw werk leuk! Voor hen sta je elke ochtend op en heb je zin om aan de slag te gaan!

Maar hoe ben ik nu tot mijn ideale doelgroep gekomen? Zoals ik al vertelde hield ik mij hier in het begin totaal niet mee bezig. Ik had opdrachtgevers, deed mijn werk en verdiende daar geld mee. Veel meer filosofie zat er toen nog niet achter. Tot het moment dat ik een paar opdrachten had gedaan voor vrouwen (ja, dat is mijn doelgroep ;)) waar ik ontzettend bij van werd. Op dat moment zag ik hoe het ook kon zijn. Ik ben toen voor mezelf uit gaan zoeken wie deze vrouwen zijn, waarom ik hen zo leuk en inspirerend vind en waar ik ze kan vinden.

Wat vind jij fijn werken?

Ik kwam er al snel achter dat ik het fijn vind als ik op hetzelfde denkniveau zit met mijn klant. Dit kan natuurlijk nooit geheel hetzelfde zijn, maar ik wil niet alles tot in de puntjes hoeven uit te leggen. Ik vind het fijn als iemand zelf al creatief heeft nagedacht en dat we daar dan samen nog over kunnen sparren. Ik wil namelijk niet al het creatieve werk uithanden nemen, ik wil samen tot iets heel moois komen.

Ook houd ik van vrouwen die lekker bezig zijn met social media, creatief zijn en ondernemend. Deze vrouwen willen echt gaan voor hun onderneming en willen hun website en social media voor hen laten werken.

Het moraal van dit verhaal

Maar hoe kom je dus tot jouw ideale doelgroep? Ik zou zeggen: ‘voel het’. Je voelt vanzelf of je energie krijgt van een klant, of je het werk wat je doet leuk vindt en of je een voldaan gevoel hebt. Wanneer je een blij en voldaan gevoel hebt denk ik dat je goed zit.

Het mooie is dat je veel fijner voor deze doelgroep kunt werken, maar dat is niet het enige. Je kunt jouw producten of diensten ook veel beter aanbieden aan deze doelgroep omdat je deze doelgroep echt voelt. Je kunt jouw website en al jouw social media uitingen zo positioneren dat het pas bij jouw doelgroep. En daarom is het zo belangrijk om jouw doelgroep te kennen! In een volgend blogartikel zal ik uitgebreider vertellen hoe je dit kunt doen.

Ik ben benieuwd hoe jij tot je ideale doelgroep bent gekomen. Ook op deze manier? Of wist je het bijvoorbeeld al door een vorige baan? Kun je anderen vrouwelijke ondernemers nog een tip geven?